Vitaminer til håret

Vitaminer til håret – hvilke vitaminer har du brug for og hvad er deres funktion

Vitaminer til håret er essentiel for et sundt hår og hovedbund. Hvilke vitaminer har dit hår brug for og hvilken mad samt kosttilskud kan du anvende for at sikre at dit hår ikke mangler vitaminer eller mineraler. Formenlig på grund af pesticider, udpining af jorden og forsødning af vores fødevarer indeholder vores frugt og grøntsager op mod 6 % færre vitaminer ift. for 50 år siden, viser forskning. 1 Spiser du derfor ikke de anbefalede mængder frugt og grønt (600 g over 10 år og 300-500 g 4-10 år), bør du overveje kosttilskud af vitaminer.

Vitaminer til hår

Den rette mængde af vitaminer er essentiel for at sikre et sundt og flot hår. Symptomer på vitamin mangel kan bl.a. ses i form af hårtab, spaltet hår samt hår der knækker. A-vitamin, B-vitamin, C-vitamin, D-vitamin og E-vitamin har betydning for dit hår og stor betydning i forhold til vedligeholdelse af håret, hårpleje, og hårvækst.

A-vitamin

A-vitamin er et meget vigtigt vitamin for dit hår. Det er fedtopløseligt, og nødvendig for vækst af håret, din forplantningsevne, synet, immunsystemet og kroppens slimhinder. A-vitamin er med i den proces der bidrager til kroppens egne olier, der giver næring til hovedbund og hår. Et symptom på a-vitamin mangel kan være knækket og spaltet hår. Anbefalede minimum indtagelse af A-vitamin er: 500 RE per dag for mænd og 400 RE per dag for kvinder. Ammende kvinder gerne 1100 RE.
Kilde: Nordic Nutrition Recommendations, 2012

B-vitamin

Hårets vitamin kaldes b-vitamin. Det skyldes dets meget vigtige funktion i forhold til hårets sundhed, hvor det bl.a. bidrager til celle- og hårvækst. Mangel på b-vitaminet kan ses ved hårtab. B12-vitamin menes at være det vigtigste b-vitaminerne.

B-vitamin består af 8 vitaminer: B1-vitamin, B2-vitamin, B3-vitamin, B5-vitamin, B6-vitamin, B12-vitamin, Niacin, Biocin (B9-vitamin):

Biotin 

Biotin b-vitaminet er bl.a. med til at give et langt og sundt hår. Dette ses fx gennem stærke hårstrå der ikke knækker eller spalter.

Folsyre (B9)

B9-vitamin er vigtig for dannelse af nukleotider, der bidrager til opbygning af DNA og RNA. Forskning har vist at mangel på dette vitamin giver hårtab. Anbefalet daglige dosis er 240-300 µg.

Kilder: https://da.wikipedia.org/wiki/Folsyre + https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28508256

Niacin

Niacin b-vitamin bidrager til et sundt hår med næring til hovedbunden. For lidt niacin gør håret skørt, livløs og mindre stærkt (knækker nemmere).

C-vitamin

C-vitamin er vigtig for produktionen af kollagen, der findes i huden og specielt håret. Derfor spiller c-vitamin en vigtig rolle for et sundt hår. C-vitamin fungerer også som en antioxidant, der beskytter hår og hud mod ydre påvirkninger. Spaltet hår med tendens til at knække kan skyldes c-vitamin mangel.

    • Olier med meget c-vitamin
      Der findes meget c-vitamin i hybenkerneolie. Faktisk er det en af de naturlige olier, hvor indholdet af c-vitamin er størst.

D-vitamin

Mangel på D-vitamin giver hårtab. Da op mod 70 % af alle danskere har mangel på d-vitamin, og flere læger samt forskere taler for at supplere sin kost med dette vitamin, er det værd at overveje. Forskning har bevist at mangel på vitaminet kan med føre til hårtab.

Kilde: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30775298

E-vitamin

E-vitamin er en antioxidant, der som c-vitamin beskytter håret mod ydre påvirkninger. Tobaksrøg, bilos med mere kan nedbryde celler og gøre håret svagere og mindre sundt. E-vitaminets rolle er bl.a. at opbygge og vedligeholde håret og holde cellerne i hovedbunden sund.

    • Olier med meget E-vitamin
      Der findes naturligt store mængder e-vitamin i hybenkerneolie og solsikkeolie.

Mineraler til håret

Forskning har påvist at mangel på vitaminer og mineraler kan påvirke håret ift. håret sundhed og hårvækst – blandt andet resultere i hårtab. Jern og zink er de to vigtigste mineraler, som man ved en mangeltilstand bl.a. kan give hårtab.

Kilder: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30785992 + https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28508256

Zink

Mineralet zink er vigtig for dit hår.

Jern

Mineralet jern er et andet mineral, som forskningen har påvist at kunne give hårtab ved en mangeltilstand.