Vitaminer til håret – hvilke vitaminer har du brug for og hvad er deres funktion?

Vitaminer til håret

    Anbefalet til

  • Hårpleje
  • Mineraler
  • Velvære
  • Vitaminer

Vitaminer til håret kan være vigtigt for et sundt hår og hovedbund.  Hvilke vitaminer har dit hår brug for, hvilken mad og kosttilskud kan du anvende for at sikre at dit hår og hud får de nødvendige vitaminer eller mineraler?

Vores frugt og grøntsager indeholder op mod 6 % færre vitaminer ift. for 50 år siden, viser forskning. 1 Dette skyldes formentlig brug af pesticider og udpining af jorden.

Desuden indeholder grøntsager idag mindre bitterstof, og er ikke så sunde som for blot 100 år siden udtaler Per B. Jeppesen, lektor og PhD ved Institut for Klinisk Medicin, Aarhus Universitet.

Spiser du derfor ikke de anbefalede mængder frugt og grønt (600 g over 10 år og 300-500 g 4-10 år), kan du overveje ændring i kost eller kosttilskud af vitaminer.

En stor undersøgelse foretaget af DTU mellem 2011-2013 har vist, at kvinder i den fødedygtige alder er i underskud af bl.a. d-vitamin, jern, selen og folat. Alle vigtige stoffer for kroppen og håret.

Vi oplyser her også de anbefalede daglige doser (ADT) af de forskellige vitaminer og mineraler. ADT har officielt skiftet navn, og kaldes i dag for Referenceindtag (RI).

Nederst på siden kommer vi desuden ind på hvilke vitaminer til håret der kan bruges i relation til indhold af vitaminer og mineraler.

Se hvilke vitaminer vi anbefaler herunder 

Vitaminer til hår

Den rette mængde af vitaminer er vigtig for at sikre et sundt og flot hår. Symptomer på vitamin mangel kan bl.a. ses i form af hårtab, spaltet hår samt hår der knækker.

A-vitamin, B-vitamin, C-vitamin, D-vitamin og E-vitamin har betydning for dit hår og stor betydning i forhold til vedligeholdelse af håret, hårpleje, og hårvækst. Hår vitaminer fås i dag i mange indpakninger, og sælges som slik med forskellig smag. Men pakken, udseende og smagen kan være underordnet, hvis indholdet af vitaminer og mineraler ikke tilstede. Hold dig til de anbefalede mængder.

De følgende vitaminer og mineraler ved vi fra forskning er vigtig for et sundt hår og hud. Vi har studeret indholdet dvs. mængden af vitamin og mineral i de enkelte vitaminer på markedet og fundet et der skiller sig ud. Dette vitamin indeholder alle de vitaminer og mineraler dit hår har brug for, og samtidig i en tilpas dosis.
pige med langt hår

A-vitamin

A-vitamin er et meget vigtigt vitamin for dit hår. Det er fedtopløseligt, og nødvendig for vækst af håret, din forplantningsevne, synet, immunsystemet og kroppens slimhinder.

A-vitamin er med i den proces der bidrager til kroppens egne olier, der giver næring til hovedbund og hår. Et symptom på a-vitamin mangel kan være knækket og spaltet hår.

Anbefalet daglig minimum dosis (RI) af A-vitamin er: 800 μg

RE=retinol equivalents (1 RE=1μg) per dag for mænd og kvinder. Ammende kvinder gerne over 1100 RE.

  • Kilder til A-vitamin: gulerødder, kål, spinat, rosmarin (rosmarinolie), broccoli, fede fisk, kød, æg, mejeriprodukter (mælk, ost).

Kilde: Nordic Nutrition Recommendations, 2012 + Fødevarestyrelsen

B-vitamin

Hårets vitamin kaldes b-vitamin. Det skyldes dets meget vigtige funktion i forhold til hårets sundhed, hvor det bl.a. bidrager til celle- og hårvækst. Mangel på b-vitaminet kan ses ved hårtab. B12-vitamin menes at være det vigtigste af b-vitaminerne. Mangel på B12 vitamin er også forbundet med risiko for hudproblematik som akne og dermatitis (modsat kan alt for store doser også give problemer). Så hold dig til de doserede anbefalinger.

B-vitamin består af 8 vitaminer: B1-vitamin, B2-vitamin, B3-vitamin, B5-vitamin, B6-vitamin, B12-vitamin, NiacinBiocin (B9-vitamin):

Biotin

Biotin b-vitaminet er bl.a. med til at give et langt og sundt hår. Dette ses fx gennem stærke hårstrå der ikke knækker eller spalter.

Anbefalet daglig dosis (RI) er 50 μg

Folsyre (B9)

B9-vitamin eller folsyre er vigtig for dannelse af nukleotider, der bidrager til opbygning af DNA og RNA. Folsyre fås også i syntetiske udgaver kaldet folinsyre. I kosttilskud er det bedst af få B-vitaminet som methylfolat, der bl.a. hos gravide har vist at være en fordel fremfor den syntetiske version. Forskning har vist at mangel på dette vitamin kan give hårtab. Hold dig til de anbefalede doser.

Anbefalet daglige dosis (RI) er 240-300 µg2 + 3

Niacin

Niacin b-vitamin bidrager til et sundt hår med næring til hovedbunden. For lidt niacin gør håret skørt, livløs og mindre stærkt (knækker nemmere).

Anbefalet daglig dosis (RI) er 16 mg.

C-vitamin

C-vitamin er vigtig for produktionen af kollagen, der findes i huden og specielt håret. Derfor spiller c-vitamin en vigtig rolle for et sundt hår. C-vitamin fungerer også som en antioxidant, der beskytter hår og hud mod ydre påvirkninger. Spaltet hår med tendens til at knække kan skyldes c-vitamin mangel.

Andre naturlige kilder til C-vitamin: tomater, jordbær, appelsin (citrusfrugter), peberfrugter, kål, spinat og broccoli.

Anbefalet daglig dosis (RI) er 80 mg

D-vitamin

Da op mod 70 % af alle danskere har mangel på d-vitamin, og flere læger samt forskere taler for at supplere sin kost med dette vitamin, er det værd at overveje. Forskning har vist at mangel på vitaminet kan resultere i hårtab, og at folk med hudlidelser som psoriasis kan have gavn af tilskud. Desuden er lave niveauer af D-vitamin forbundet med reproduktionsproblemer hos kvinder, der ønsker at blive gravide. Læs studiet her4 + 5.

D2-vitamin

D2-vitamin er en form for D-vitamin. Den optages ikke så nemt i kroppen som D3-vitamin

D3-vitamin

Dette D3-vitamin har vist sig at være den bedste form for D-vitamin til at højne kalciferol niveauet i blodet. Det dannes i kroppen når solens stråler rammer vores hud samt ved indtag af svampe og fede fisk.

Anbefalet daglig dosis (RE) er 5 μg (10 mcg). Nogle kilder hævder, at denne anbefalede dosis er for lav. Læs mere om d-vitamin.

Andre naturlige kilder til D-vitamin: Sollys (midt maj til midt september), torsk, sild og laks

E-vitamin

E-vitamin er en antioxidant, der som C-vitamin beskytter håret mod ydre påvirkninger. Tobaksrøg, bilos med mere kan nedbryde celler og gøre håret svagere og mindre sundt. E-vitaminets rolle er bl.a. at opbygge og vedligeholde håret og holde cellerne i hovedbunden sund.

Flere studier har vist at en mangel på antioxidant påvirker hårcellernes evne til at modstå oxidativ stress og frie radikaler samt at det bevirker hårtab. Et mindre studie har vist, at deltagerne i studiet, der led af hårtab (alopecia), ofte havde mangel på antioxidant og E-vitamin ift folk der ikke lider af hårtab. 4 Der kan dog være mange årsager til hårtab, og der er behov for større randomiserede undersøgelser for at kunne vide noget om denne sammenhæng. Læs mere om E-vitamin i artikel på NIH.

  • Olier med meget E-vitamin
    Der findes naturligt store mængder e-vitamin i hybenkerneolieargan olie og solsikkeolie.
  • Andre kilder til E-vitamin: mandler, vegetabilske olier, korn, hasselnødder og jordnødder.

Anbefalet daglig dosis (RE) er 12 mg

Ikke alle vitamintilskud indeholder de anbefalede vitaminer og mineraler. Sørg for at spise sundt og varieret. Kosttilskud må ikke træde i stedet for sund kost.

Mineraler til håret

Forskning har vist at mangel på vitaminer og mineraler kan påvirke hårets sundhed og hårvækst – og blandt andet resultere i hårtab. Jern og zink er to vigtige mineraler. Ved en mangeltilstand på disse mineraler kan symptomer bl.a. være hårtab.

Du kan også tilføje mineraler naturligt til dit hår ved fx at bruge en naturlig shampoo67

Zink

Zink tilføres kun gennem kosten. Det findes primært i magert kød og fisk. Spiser du store mængder kornprodukter og tilsvarende lidt kød er du i større risiko for en mangeltilstand af zink. Mineralet zink er også vigtigt for dit hår. Er du i underskud kan det resultere i hårtab. Flere studier har påvist denne sammenhæng. 4

Kilder til zink: primært i fisk og kød. Nødder, linser og ærter.

Anbefalet daglig dosis (RE) er 10 mg

Jern

Den mest almindelige ernæringsmæssige mangeltilstand i verden er mangel på mineralet jern. Mangel på jern har forskningen påvist at kunne give hårtab. Det jern-bindende protein, serum ferritin bruges som indikator til at måle indholdet af jern i blodet. Serum ferritin bruges også som indikator i årsagssammenhæng til hårtab. Specielt kvinder der lider af hårtab ses ofte med mangel på jern. 4

Kilder til jern: sojabønner, cashnewnødder, sesamfrø, hørfrø og lever.

Anbefalet daglig dosis (RE) er 14 mg.

Calcium

Mangel på mineralet calcium, også kaldet hypocalcemia kan give tørt hår der nemt knækker, og stoppe væksten. Dine negle og tændernes emalje påvirkes ligeledes. Normal niveauet af calcium er 8,5-10,5 mg/dl (4.3 to 5.3 mEq/L eller 2.2 to 2.7 mmol/L).

Kilder til calcium: mælkeprodukter, grøntsager (spinat, kål, broccoli), havregryn, fede fisk (sild, makrel).

Anbefalet daglig dosis (RE) er: spædbørn 0-1 år (200-260 mg), småbørn 1-3 år (700 mg), børn 4-8 år (1000 mg), skolebørn 9-18 år (1300 mg), voksne 19-50 år (1000 mg), ældre 50-70 år (1000 mg), over 71+ (1300 mg), gravide (1000-1300 mg). Kilde: NIH

Vitaminmangel og gråt hår

Gråt hår er en tilstand mange mennesker oplever på et tidspunkt i livet. For nogle optræder det tidligt i livet og for andre sent. Nogle får aldrig gråt hår.

Forskning har vist en sammenhæng mellem gråt hår og mangel på følgende vitaminer og mineraler. Det er dog ikke bevist:

D3-vitaminserum Calciumserum Ferritin. 4

Vi anbefaler

Ikke alle vitamintilskud indeholder de anbefalede vitaminer og mineraler, og ikke alle har de anbefalede mængder (målt i mg og IU) af vitaminer og mineraler.

Flere vitamintilskud solgt som vitaminer til håret indeholder samme vitaminer og mineraler som nogle multivitamintilskud – men indeholder ofte færre vitaminpiller. Vi anbefaler på baggrund af vores research et multivitamin, der har samme indhold som vitaminpiller solgt som vitaminer til håret, men i et billigere prisleje.

Kvaliteten er fortsat god, og de er lavet af naturlige ingredienser heraf urter. Vi har fundet disse anbefalede vitaminer til håret billigst på nettet som du så længere oppe i indlægget.

💪 Hvilke vitaminer er de vigtigste til håret?

Dit hår har brug for mange forskellige mineraler og vitaminer, men de absolut vigtigste vitaminer er B-vitamin og C-vitamin. Du bør dog læse vores artikel for at lære mere om de vigtige mineraler.

🔍 Hvor vigtigt er det at få de rette vitaminer?

Hvis du gerne vil have noget flot og stærkt hår, så er det rigtig vigtigt at du ved hvilke vitaminer og mineraler som håret har brug for. Hvis du mangler, så er der også mulighed for at købe nogle rigtig gode kosttilskud.

🏆 Hvilket vitamin-tilskud er det bedste?

Uden at kende til dit vitaminunderskud, så er det svært at påpege hvilke vitaminer du skal have flere af. Vi har fremhævet nogle af de bedste kosttilskud til håret i vores indlæg - hvis du læser det, så ved du også om du måtte mangle nogle, samt hvilke du skal købe.