D vitamin

D vitamin

D vitamin er essentiel for kroppens overlevelse og for et optimalt fungerende immunforsvar. Vitaminet er også kendt som kalciferol. Generisk er vitaminet kendt som Dvitamin (cholecalciferol) og Dvitamin (ergocalciferol).

Vi får primært vitaminet fra solen og i begrænset mængde fra kostprodukter. De fleste danskere er i d-vitamin underskud. Mangel på d-vitaminer øger risikoen for bl.a. depression, kræft, knogleskørhed, engelsk syge, muskelsmerter, træthed og svage muskler.

Vitaminet dannes i huden, når solens stråler rammer huden. Fra kosten er det svært at få tilstrækkelige mængder, men de største mængder af d-vitamin findes  i fede fisk (sild, makrel, laks). I æg, kød, mælk og ost findes det i mindre mængder. Derfor er det vigtigt hyppigt, at få sollys og spise fede fisk – specielt hvis man ikke udsættes for solen dagligt (ved indendørs arbejde og i vintermånederne).

Solskin vigtigt i dannelsen af d-vitamin for at forebygge d-vitamin mangel. Køb d-vitamin hos castorolie.dk/d-vitamin
D-vitamin dannes primært i huden, når den udsættes for sollys. i Danmark sker dette kun om sommeren, hvor solen står højt på himlen.

D3 vitamin vs D2 vitamin

D3 vitaminet dannes i huden under sollys samt gennem kosten.  D2 vitamin er  langt fra så effektivt som D3 til at højne kalciferol niveauet i blodet, og findes primært i berigede fødevarer og i svampe udsat for UV belysning. Forskning har påvist at tilskud af Dvitamin  i modsætning til tilskud af D2 kan mindske dødeligheden hos ældre mennesker. 1 Derfor er det primært D3 som omtales i forbindelse med d-vitamin.

 

Naturlig d3 vitamin kontra syntetisk d3 vitamin

Er der forskel på at indtage d3 vitamin fra kosttilskud udvundet af naturlige kilder i forhold til kosttilskud fra syntetisk fremstillet d3 vitamin?

Kosttilskud d3 vitamin fremstillet syntetisk er oftest billigere, men studier har vist at det ikke optaget så godt som d3 vitamin fra naturlige kilder.  Ved tidligere vitamin studier er der set bedst optagelse og udnyttelse af vitaminer, når de har et naturligt ophav. Det er bl.a. påvist i et studie med 120 grise, hvor den naturlige kilde til d3 gav den største stigning i d-vitamin niveauet målt i blodet, og konklusionen var at det gav de bedste grise.

D-vitamin anbefaling

Man bestemmer ens d-vitamin niveau gennem en blodprøve, hvor 25OHD måles. I Danmark anbefaler Sundhedsstyrelsen at folk har et niveau over 50 nmol/l, og folk med knogleskørhed over 75 nmol/l. Dette niveau ligger op mod 70% af den danske befolkning under. 2. I andre lande har man i mange år tilsat d-vitamin til fødevarer, såsom mælk, juice, brød mm., men det har man indtil videre valgt at se bort fra i Danmark.

Man mærker ikke symptomer hvis niveauet ligger mellem 25-50 nmol/l, så kun en blodprøve kan afsløre om du er i underskud. Undersøgelser har dog vist en sammenhæng mellem depression og lavt d-vitamin, så har du symptomer på depression (træthed, føler dig nedtrykt mm), så er du måske i underskud. Flere og flere lande, læger og forskere anbefaler tilskud af d-vitamin.

Tidsskriftet Ingeniøren udgav helt tilbage i 2015 en artikel med resultaterne fra 2 uafhængige forskerhold. De var enige om at myndighederne undervurderer vores behov for d-vitamin. Deres konklusion var at vi skal have 17 gange så meget d-vitamin gennem kosten. I Danmark er anbefalingerne 10 mikrogram dagligt (i USA anbefales 15 mikrogram dagligt). Forskerne mener altså at vi i bør få 175 mikrogram d-vitamin dagligt gennem kosten. 3

Flere studier har vist at folk med lavt 25OHD serum værdi (d-vitamin niveau) i blodet opnår en forøgelse omkring 1,3 ng per 100 IU – formentlig afhængig af alder og vægt. 4

Forfatteren til denne artikel er selv optaget af sundhed, kvaliteten af den kosttilskud han indtager selv dette naturlige kosttilskud (Vitamin D3, 3000 IU) fra LifeExtension. Følgende rabatkode giver dig 5 % rabat på alt: 60225907

Det anbefales at bruge kosttilskud der kommer fra en naturlig kilde.

Et studie anbefaler følgende doser d3 vitamin:

Voksne i mangel på d vitamin=
6000 IU/dag i 8 uger eller 50000 IU/1 gang ugentlig i 8 uger indtil  25OHD niveauet er over 75 nmol/l (30 ng/mL). Herefter 2000 IU dagligt.

Børn med d vitamin mangel=
2000 IU/dagligt i 6 uger eller 50000 IU/1 gang ugentlig i 6 uger indtil 25 OHD niveauet er over 75 nmol/l. Herefter 1000 IU dagligt.

Kilde: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK532266/

Symptomer på d vitamin mangel

Der er en række symptomer og gener, som kan skyldes mangel på d vitamin. Får du for lidt sollys og kost med vitaminet, så kan det resultere i:

Sygdom – du bliver ofte syg og får infektioner fx forkølelse og influenza.

Træthed – længere tids træthed kan skyldes mangel på vitaminet. Træthed, extrem træthed og dårlig søvn kan have sammenhæng med underskud af d-vitamin.

Smerter i knogler – Følelsen af vokseværk som da man var barn kan skyldes dvitamin underskud, da det sørger for optagelsen af calcium fra tarmene for at holde knoglerne sunde og stærke.

Smerter i ryg, lænd og muskler – smerter i ryggen som dem man kan få efter træning og menstruation kan skyldes manglen på d vitaminet, der giver trætte og svage muskler.

Depression/dårligt humør – Flere undersøgelser viser en sammenhæng mellem depression (nedtrykt sindstilstand) og mangel på d vitamin. 5

Hårtab – undersøgelser har vist at hårtab kan skyldes underskud af vitaminet. Læs om rosmarinolie her

Sårheling er nedsat – sår har vist sig at hele bedre med dagligt tilskud af d-vitamin

Faldtendens – ældre mennesker med lavt d-vitamin niveau har øget risiko for fald. Et studie har vist at ældre med et niveau på 80-95 nmol/l har mindst tendens til at falde 6.

Hovedpine – kronisk hovedpine og følelsen af en rem der konstant strammer rundt om hovedet har i bl.a. et finsk studie vist at have sammenhæng med lavt niveau af d-vitamin.

Hukommelsen er dårlig – nedsat hukommelse kan skyldes mangel på d-vitamin. Demens, Alzheimers og kognitive problemer er sat i forbindelse med manglen på d vitamin.

Hvad virker d vitamin mod?

Se listen ovenfor. D-vitamin virker mod en række sygdomme.  Der er ikke lavet undersøgelser nok til at man kan fastslå sammenhængen til dem alle. Undersøgelser har dog vist at d-vitamin giver beskyttelse mod fx kræft, og at det styrke immunforsvaret. Desuden er det vigtigt i forebyggelse af diabetes,  depression, insulin-resistens, influenza (muligvis), knogleskørhed og forhøjet blodtryk (hypertension). 7.

Tilskud af d-vitamin har i studier vist at give højere d-vitaminniveau. 8.

D vitamin dosis

Forskning har vist at det er sikkert at tage daglige doser på op mod 50000 IU 9 , og at man kan danne 25000 IU dagligt ved eksponering af UVB sollys. 10

For ældre mennesker har et studie vist at tilskud omkring 3000 IU har bedst effekt på reduktionen af fald. Højere eller lavere vitamin niveauer gav i følge dette studie statistisk flere fald hos de ældre mennesker der deltog i projektet. 11

D vitamin, influenza og forkølelse

Studier har påvist at influenza er sæsonafhængig. Således ses flest influenza tilfælde i vinterhalvåret, hvor der er mindre sollys (d-vitamin). Dette er en global tendens. 12

Et studie har vist at et dagligt tilskud på 1200 IU d vitamin til spædbørn reducerer varigheden af influenza, samt lindrer symptomerne. 13. Det har ikke været muligt at finde så mange studier og evidensen for sammenhængen mellem vitaminet og forkølelse er ikke entydigt.